Čezeta - Prase
nekuřák
Jen si představte tu
situaci. Stojíte na
rušné křižovatce a
najednou před vámi
zastaví na červenou
známý skútr Čezeta,
symbol konce
padesátých a začátku
šedesátých let,
který pamatujeme
ještě z černobílých
fotografií, i když
to byla doba barevně
velmi pestrá.
Do ladných tvarů
jste se zadívali
natolik, že jste
nestačili přejít
přes přechod, to už
se ale skútr
rozjíždí, ale co to?
Vedle nezvyklého
zvuku vás zarazí
ještě něco. To prase
nekouří?
Nejdříve vysvětleme
to, co se někomu
může zdát jako
nadávka. Ten
elegantní krasavec
nezvyklé pontonové
stavby, která z
velké části zakrývá
malá dvanáctipalcová
kola, a s čumákem
ukončeným mohutně
chromovaným
světlometem si
vysloužil přezdívku
prase již v samém
počátku své výroby.
A to právě díky tomu
čumáku, tolik
připomínajícímu
prase domácí. Jeho
oficiální označení
je však Čezeta a od
roku 1957 se tyto
skútry, které
vyráběly České
závody motocyklové
ve Strakonicích,
staly hlavními
reprezentanty třídy
cestovních skútrů u
nás. Jejich
duchovním otcem byl
konstruktér J. F.
Koch.
Hned ve svých
počátcích si skútry
Čezeta získaly svou
spolehlivostí a
jízdními vlastnostmi
pevnou pozici na
domácím i
zahraničním trhu.
Jejich výborné
vlastnosti tehdy
ověřil jako první
cestovatel MUDr.
Potužník svou
odvážnou jízdou po
Balkánu. Jak bylo v
té době zvykem,
pohon zajišťoval
jednoválcový
dvoudobý motor o
zdvihovém objemu 175
cm3 se vzduchovým
chlazením, které od
pozdějšího modelu
501/03 obstarával
místo náporu účinný
ventilátor.
Sběratelský
objekt
Postupem času se
skútry Čezeta staly
zajímavým
sběratelským
objektem. Byla doba,
kdy i v mé garáži
stál jeden exemplář,
který jsem využíval
na občasné vyjížďky.
Ovšem moje stále
delší a delší cesty
vyžadovaly finanční
prostředky, a tak
jsem se rozhodl jej
prodat. Díky tomu
jsem se někdy v roce
1993 seznámil s
jejich největším
sběratelem u nás a
prodej tím pádem ani
moc nebolel, protože
jsem si mohl být
jist, že ten můj
skútr skončil v
dobrých rukách.
Mojmír Sovák , o kterém bude dnes řeč a
který je seriózním
sběratelem a
renovátorem a
především celou duší
milovníkem českých
skútrů Čezeta, k nim
chová lásku již od
mládí, kdy
samozřejmě na jednom
z nich své jezdecké
počátky prožíval.
Koncem osmdesátých
let se rozhodl, že
bude věnovat svou
pozornost právě jim.
Možná si mnozí z vás
vzpomenou na
červnové číslo z
roku 2003, kde s ním
byla uveřejněna
reportáž na
sběratelské téma a
kde byla jeho
soukromá sbírka
důkladně
představena. Ta dnes
obsahuje samozřejmě
kompletní modelovou
řadu a nechybí tu
ani rarita ze
zkušební série. Když
začalo být pro
mohutně vyhlížející
skútr málo i jeho
9,5 k, které
stopětasedmdesátikubíkový
motor poskytoval,
rozhodl se syn pana
Kocha osadit tento
léty prověřený
podvozek silnějším
motorem. Jeden válec
zůstal, objem motoru
se zvýšil na 250 cm3
a výkon vzrostl na
13 k/4750 1/min.
Bohužel právě v
režimu cestovní
rychlosti má tento
jednoválcový motor
dosti velké vibrace.
Řešením je
čtyřtakt
Ve chvíli, kdy
Mojmír Sovák zpojízdnil a zrenovoval
všechny své skútry a
také skútry
některých svých
přátel z klubu,
který kolem Čezet
vznikl, začal se
vážně zabývat
myšlenkou zásadní
přestavby skútru,
jež by vyřešila snad
tu jedinou
nespokojenost,
kterou s ním jeho
majitelé mají.
Všichni známe to
nekultivované
chování dvoudobého
motoru, jež jeho
odpůrci dokonce
označují jako sérii
náhodných výbuchů. K
ucukanému chodu
dvoudobého
jednoválce je ale
třeba také zařadit
dnes již málo
dostačující výkon.
Letitý dvoudobý
jednoválec sice
dokáže skútr Čezeta
rozpohybovat i přes
osmdesátku, ale když
přijdou kopce nebo
se za vás posadí
spolujezdec, potom v
dnešním svižném
provozu spíše
překážíte. To, že
velký a těžký skútr
neoplývá zrovna
nejvýkonnějším
motorem a jeho
zklidnění by zcela
jistě prospěl
čtyřdobý motor, je
myšlenka velice
stará a blízká všem
majitelům a
příznivcům skútrů
Čezeta. Mojmír Sovák je však jediný, který tuto
myšlenku dotáhl až
do konce. A tím se
dostáváme opět k
začátku článku a vám
už je v tuto chvíli
určitě jasné, že ta
Čezeta stojící na
křižovatce není
výplodem bujné
fantazie, ale
přestavbou, v
jejíchž útrobách je
skryt čtyřdobý
nekouřící a výkonný
motor, vydávající
úplně jiné zvuky než
jeho dvoudobý
kolega, a že za jeho
řídítky nesedí nikdo
jiný než sběratel
Mojmír Sovák .
Dokonalost
sama
Dobrá věc se tedy
podařila, a to s
použitím čtyřdobého
motoru o zdvihovém
objemu 200 cm3.
Dokonce se podařilo
zůstat i u stejné
značky, protože v
přestavbě je použit
motor z úplně
posledního modelu
motocyklu, který v
roce 1996 opouštěl
brány strakonické
čízy, a tím byla
Cagiva Roadster 200.
Co všechno přestavba
obnášela nechme říci
přímo samotného
stavitele: „Nedlouho
poté, co se mi
podařilo sehnat
vytoužený a podle mě
ideální motor, jsem
se v úzké spolupráci
s dalším milovníkem
skútrů Čezeta,
kolegou Jirkou
Nahodilem, pustil do
plánované přestavby.
Největším oříškem,
který bylo třeba
vyřešit, bylo
usazení nového
motoru do jednoho z
několika mých
podvozků. Nejprve
bylo třeba namalovat
a potom vyrobit
úchyty motoru, které
zajistí dodržení osy
motoru, vlastně jeho
řetězového kolečka s
rozetou zadního
kola. Přestavba se
též dotkla
předělávek bowdenů a
ovládání sytiče.
Celá odvážná věc se
nám nakonec úspěšně
povedla při
zachování vnějšího
vzhledu stroje.“
Při tvorbě článku se
pan Sovák nejvíce
obával toho, aby
nebyl chápán jako
prznitel skútrů. To
ale těžko někoho
napadne. Vždyť
hlavním motivem bylo
ukázat, kam by asi
tak jako tak došel
pan Koch s vývojem
svého velmi nezvykle
kapotovaného stroje.
Já si dokonce
myslím, že by jej
dnes pochválil. Na
moji otázku, zda je
náhoda, že počet
zubů řetězového
kolečka i rozety
zůstal nezměněn,
odpovídá takto:
„Vycházeli jsme z
původní rozety a
poměru sekundárního
kolečka, přičemž
jízdní vlastnosti
vyšly k naší radosti
podle očekávání.“
A už to frčí
Já jen dodám, že
motor byl koupen na
podzim 2005, první
práce započaly na
jaře 2006 tím, že
motor byl zkušebně
usazen do podvozku
Čezety 502/00,
kterou čekala
renovace. Do podzimu
se podařilo vyřešit
všechny konstrukční
záležitosti, jejichž
úspěšný výsledek
potvrdila zkušební
jízda. Následovala
demontáž, pískování
podvozku a následná
renovace včetně
laku, chromování
dílů a montáže
nových gumových
částí. Při našem
fotografování
doprovázel Mojmíra
Sováka na originální
Čezetě s motorem 175
cm3 právě jeho
kolega Nahodil.
Mimo absenci modrého
oblaku, táhnoucího
se snad za každým
dvoutaktem, jsme
mohli posoudit ze
svižnosti jízdy i
zlepšení jízdních
parametrů, což se
nakonec potvrdilo
při společném měření
výkonu u prodejce
motocyklů Suzuki v
JP Moto v Újezdě nad
Lesy. Zde by jistě
Mojmír Sovák rád poznamenal, že důvodem
nebylo žádné zvýšení
rychlosti, ale právě
požitek z jízdy.
Motor, vrnící si ve
čtyřdobém rytmu, jde
krásně za plynem, má
pravidelný chod a
potřebnou rezervu
výkonu.
A ještě další výhodu
v něm získal jeho
majitel. Sice se
všechny jím
zrenovované modely
startují našlapovací
pákou a chytají na
první šlápnutí, zde
je však tohoto úkonu
díky startéru
ušetřen. Stačí jedno
zmáčknutí tlačítka a
motor spustí svou
čtyřdobou hudbu.
Jediným negativem je
tak pouze snížení
světlé výšky o dva
centimetry, ze 14 na
12 cm. To je ale u
stroje, se kterým se
neskáče přes
obrubníky, tak
trochu jedno.
Zdroj: Supermoto
01/08 |