Ukrajina mimo cesty - Nerovný mač
Zahlédnu široký obličej
světlovlasého klučiny.
Je u plotu trochu nad
námi, jak sjíždíme
rozbitou cestou k brodu
vonícímu kravami, směje
se a může se přetrhnout,
jak mává. Tu tvář ale
přece znám! Byla včera
mezi děcky, která nás
nahoře nad vesnicí
okukovala. Ten šibal už
včera věděl, že
neprojedeme! Vracíme se
celí od bláta a
pokoření. Od včerejška
jsme najeli sotva šest
kilometrů.
Rozhlédněte se po
ukrajinském venkově a
zhluboka vdechněte jeho
atmosféru. Čas se na
chvíli zastaví – není
kam spěchat, vždyť zítra
už přece bylo včera.
Tříkolový zájezd v
nejbližším týdnu sotva
potká asfalt, cílem hry
jsou v lepším případě
„bílé“ gruntovky a
nebudu zapírat, že si
brousíme zuby i na
„hnědé“ tenké lesní
cesty motané mezi
vrstevnicemi a
spádnicemi našich
dvouset- a stotisícových
map. Že se nakonec
zasekáme v bažinách
přístupných jen pěším se
stády krav a ve
skalnatých „koňských“
výjezdech v tuhle chvíli
samozřejmě nikdo z nás
ani netuší.
Stejně jako si nechceme představit tu chvíli, kdy se celí od bahna a šmíru budeme patlat s výměnou diferenciálu nebo křížového kloubu kardanu. Že přijde víme, jenom na ni teď nikdo nemyslí. Jsme totiž zatím v suchu, bez bláta a naše sajdkáry si jen tak radostně bručí po silnici kousek od polsko-ukrajinské hranice. Náladu možná trochu kalí úplatek, který z nás „uáčka“ na celnici vymámila, ale deštivá slovenská Dukla už je zapomenuta. Kapsy plné hřiven za dobrý kurz, benzín za sedmnáct a v sajdě kagor. A že jedna láhev necinká, ví každý. Kdo by si tedy kazil pohodu. Hurá do hor! V rodišti Dněstru Hřebeny Východních Beskyd u polsko-ukrajinských hranic směřují šikmo od severozápadu na jihovýchod. Když máme namířeno na jih, je zřejmé, že nás bez použití silnic neminou určité potíže. Věříce technice a výbavě, zakusujeme se směle do prvních kilometrů bahnitého terénu. To
bláto tu snad nikdy
nevysychá, jen na podzim
asi zmrzne na kámen.
Velká kola dněprů a
uralu bojují s hlubokými
kolejemi o výrazně
větším rozchodu místních
„gruzavíků“. Brzy jsme
od bláta šedožlutí až do
pasu a já v duchu
uděluji Nobelovku svému
spolujezdci, který v
předvečer odjezdu přišel
s dobrým nápadem: kašlem
na frajeřinu a přibalíme
gumáky.
Večer není snad nic
jednoduššího než najít
slušný nocleh v lůně
zdejší přírody, která
budiž mimo jiné chválena
také za naprostou
absenci žravých komárů.
Asi je vzal čert v tom
bahně… Kamarád Ivan jen mávne rukou a prohodí: „…v lese milice není.“ A nám pak cesta pěkně ubíhá, výmoly, kterým jste se ještě před zastávkou úpěnlivě vyhýbali, berete napřímo, úsměv od ucha k uchu. Blížíme se ovšem pomalu k okamžiku, kdy nám koutky výrazně poklesnou. Ta chvíle přijde zítra a všem se asi napořád jako razítko vtiskne do paměti názvem přilehlé vesnice, který snad ani nemůže být příznačnější – Bagnuvatě. Království za koně Lije, ale teď už je to jedno. Mokrý do morku kostí vodou z nebe a vlastním potem peru se s hmotností stroje, který mi svým výkonem nedokáže pomoci. Vlastně teď už jenom bojuji o to, aby ten verk zase neujel zpátky dolů, odkud jsme ho pracně vyvlekli: zadní kola se s uzávěrkou diferenciálu jen protáčejí v bahně, na rychloměru rafička osciluje mezi třicítkou a čtyřicítkou, jak je motor vyhnán do otáček, ale nic se nehne – okamžíček vzácné rovnováhy, kdy tak akorát stíhám křičet na ostatní, aby mi pomohli. Jenže všichni už mají dost. Moje sajda je totiž už poslední, čtvrtá, kterou takhle „neseme“ nahoru. Tisíckrát prokletých 250 metrů prudkého svahu, na něž spotřebujeme asi pět hodin z dnešního mokrého dne. A přitom dnešek začínal tak pěkně. Spali jsme na hřebeni nad vesnicí, kam jsme se navečer předtím vyškrábali neuvěřitelným kamenným úvozem. Jak nám místní potom řekli, nejezdí tudy ani traktory, jen koňské povozy. Noc v dálce bouřila, ale nám se déšť vyhnul – aby to pak na nás spadlo v nejmíň vhodnou vteřinu. V Bagnuvatém jsme neprojeli na náves, protože cesta byla močálem sjízdným akorát tak pro ty koně. A místní nám radili, že bychom mohli na Zavadku projet od toho hřebene, kde jsme spali. Ovšem jedině v případě, že máme „benzopil“. Ten nemáme. Nevím jak vy, ale já ještě nedospěl do stadia, že bych s sebou na cesty vozil motorovou pilu. Asi se napříště polepším. Ta
děcka, která nám budou
na druhý den mávat, nás
okukovala a nejspíš
věděla své. Nic neřekla
a starala se o své
kravky. A my bychom jim
stejně nevěřili, protože
jeden vám řekne
projedete a soused bude
tvrdit, že to projet
nemůžete. Takže když
nevyšla alternativa s „benzopilem“,
vytasil se ten místní
šprýmař s oklikou: Mezi nebem a zemí Z poslední vesnice Lipověc, do které z Turičky vede kamenohlinitá cesta lesem, stoupá nad naše hlavy v mnoha serpentinách vojenská betonová „silnice“ – ve skutečnosti dva pruhy panelů položených na rozchod vojenských zilů a gazů. Mezi nimi je často vodou vymletý příkop o půlmetrové hloubce plný šutráků. Rozchod sajdy na to ovšem stačí tak tak, přesněji spíš nestačí, a je nutné hledat stopu vedle anebo občas padnout sajdovým kolem do hluboké mezery. To se pochopitelně neobejde bez upřímného sakrování spolujezdce. Stoupání na poloninu by možná místy dovolilo zařadit i dvojku, ale výškové rozdíly jednotlivých sousedících panelů jsou někdy až patnácticentimetrové, takže tam všichni vytrvale drtíme jedničky na patřičných otáčkách, což trvá asi pět kilometrů. Les zůstal už hluboko pod námi. Dolů v protisměru občas sjíždí šestašedesátka Gaz, naložená sběrači borůvek. Asi dva kilometry pod vrcholem je po levé straně o něco níže ruina bývalé vojenské bázy zarůstající zelení – čert dal, čert vzal, říkám si, a za chvíli šplháme mezi mraky. Teplota klesla pod desítku a pro mlhu je vidět tak na třicet, padesát metrů, podle toho, jak foukne vítr. Kolem se na volno pasou stáda krásných koní a sem tam nějaká kráva, zvědavě si nás prohlížející buličíma očima. Minuli jsme torzo domku. Štíty stojí, kolem bují bolševníky a uvnitř jsou ještě stěny s kachličkami. Jaká je asi minulost toho domu, říkám si – na sovětskou vojenskou architekturu to nevypadá (i když vojenskému využití patrně neušel), do místních dřevěnek to má také daleko. Jsme v území, které historicky formovaly kultury Maďarska, Československa, Polska i Ukrajiny. Kolik generací tu asi žilo a z čeho?
Na
vrcholu se jako přízrak
z mlhy vynoří betonové
tankové bunkry, ve
kterých parta z dolní
vesnice dobývá železo na
překlady. Chvíli si
povídáme a pak se
vracíme k rozbořenému
domku postavit tábor.
Teplota spadla na
šestku, bude se pěkně
spát. Víme, že je to
naše poslední noc na
Ukrajině, u ohně padne
pár piv a kagorů s
tvrdým sýrem. Můžeme být
spokojeni: mnoho
kilometrů jsme sice
nenajezdili, zato jsme
prospěli tělu, když jsme
toho hodně nachodili a
naposilovali
vyprošťováním strojů,
které zůstaly navzdory
četným šrámům pohromadě.
I tohle může být relax,
a tak se ještě tentýž
večer objevují plány na
příště. Noční vítr hladí
kopule čtyř stanů a
píská v jehličí nízké
kleče, rozptyluje kouř
dohasínajícího ohniště a
mizí v hlubokých údolích
pod námi. http://www.automotorevue.cz/moto/clanek/21678/ukrajina-mimo-cesty-nerovny-mac/
|